Pomyłka podczas wykonywania przelewu może zdarzyć się każdemu – z różnych powodów. Nie może zatem dziwić fakt, że wiele osób zastanawia się, jak cofnąć przelew i czy każdy bank umożliwia taką czynność.

Jaki rodzaj pomyłek najczęściej przydarza nam się podczas wykonywania przekazu przez Internet?

Najczęstszą z nich jest błędne wpisanie danych odbiorcy. Jednak biorąc pod uwagę to, że banki weryfikują transakcję po numerze rachunku – ten rodzaj pomyłki nie jest tak bardzo szkodliwy. I nawet pomimo podania niepoprawnych danych osobowych odbiorcy, przekaz i tak powinien trafić na konto adresata.

Kolejnym błędem może być wysłanie zbyt wysokiej kwoty. W tym przypadku najlepiej po prostu zwrócić się do odbiorcy przekazu z prośbą o zwrócenie nadwyżki przelewu.

Trzecią i najpoważniejszą kategorią pomyłek, jest wysłanie pieniędzy na błędny numer rachunku bankowego. W takiej sytuacji najtrudniej odzyskać środki, ponieważ nie ma możliwości ustalenia jego właściciela po numerze konta.

Wobec tego, całą procedurę odzyskiwania pieniędzy należy przeprowadzić bezpośrednio przez bank, z którego wykonywaliśmy przekaz – poprzez usługę anulowania przelewu.

Tutaj kluczową sprawą jest szybkość działania. Ponieważ większość banków umożliwia cofnięcie przelewu, ale kiedy ten nie trafi jeszcze do wychodzącej sesji Elixir (sprawdź – kiedy dojdzie przelew).

Jak cofnąć przelew bankowy?

W zależności od danego banku, przelew wykonany przez internet można anulować na kilka sposobów:

  • poprzez bankowość elektroniczną – taka opcja jest dostępna przeważnie tylko dla przelewów z datą przyszłą,
  • za pomocą infolinii banku,
  • poprzez osobistą wizytę w oddziale.
Banki, w których można anulować przelew, jeśli ten nie trafił jeszcze do wychodzącej sesji Elixir:
  • Bank Ochrony Środowiska
  • City Handlowy
  • Credit Agricole
  • Eurobank
  • Getin Bank
  • Idea Bank
  • mBank
  • PKO Bank Polski
  • Santander Bank Polski

Natomiast w Banku Millennium oraz BNP Paribas możliwe jest tylko wycofanie zlecenia stałego lub z datą przyszłą.

W przypadku przelewu na konto błędnego odbiorcy, składanie reklamacji jest bezcelowe, ponieważ to my popełniliśmy błąd – a nie bank.

Dlatego też banki nie mają tutaj obowiązku pomocy przy odzyskiwaniu środków. Natomiast te, które oferują taką usługę, mogą naliczać za nią dodatkowe opłaty (od 20 zł do ponad 100 zł).

Bank, który wyrazi zgodę na pomoc może przesłać do przypadkowego odbiorcy przelewu wezwanie do zapłaty. Takie działanie skutkuje zwykle zwrotem środków, ale niestety nie w każdym przypadku.

Jeżeli adresat błędnego przelewu nie chce oddać pieniędzy, pozostaje tylko droga sądowa – na podstawie art. 405 Kodeksu Cywilnego o bezpodstawnym wzbogaceniu.

Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości. – Dz.U.2019.0.1145

Jak unikać problemów przy wykonywaniu przelewu?

Praktycznie wszystkich omawianych powyżej problemów można uniknąć, stosując kilka praktycznych wskazówek.

Większość kłopotów wynika z naszego pośpiechu, więc kiedy decydujemy się na transfer pieniędzy, znajdźmy trochę wolnego czasu na wykonanie tej czynności.

Jeżeli mamy taką możliwość, numer rachunku bankowego, na który mamy wysłać przelew, uzupełniajmy metodą kopiuj-wklej. Wówczas będziemy mieć pewność, że nie pomylimy np. kolejności cyfr.

Transfery środków, które obejmują duże kwoty, lepiej wysyłać z datą przyszłą (to da możliwość ewentualnej korekty). Takich przekazów staraj się także unikać w weekendy, ponieważ większość oddziałów banków jest wtedy zamknięta.

Zanim wyślesz przelew, sprawdź jeszcze raz numer konta odbiorcy i wysyłaną kwotę.

Bądź przezorny – nawet jeżeli nie spotkała Cię żadna z omawianych sytuacji, skontaktuj się ze swoim bankiem i dopytaj o jego procedury na wypadek takiej sytuacji.

Oceń
[Głosów: 0 Średnio: 0]