Wiele osób decydując się na otwarcie pierwszego w życiu rachunku osobistego, zastanawia się nad tym, co jest potrzebne do założenia konta w banku.

Banki maksymalnie upraszczają całą procedurę otwierania rachunków osobistych, więc będziesz potrzebować do tego właściwie tylko jakiegoś dokumentu tożsamości.

Natomiast czasy, w których instytucje wymagały zaświadczenia o uzyskiwanych dochodach – już minęły.

Dzisiaj konto bankowe bez stałych dochodów może założyć każdy.

Dokumenty potrzebne do do założenia bankowego

Dokumenty potrzebne do do założenia konta w banku

Aby otworzyć konto w banku, będziesz potrzebować dokumentu, który potwierdzi Twoją tożsamość. 

Najczęściej będzie to dowód osobisty lub paszport. Niektóre banki uznają jeszcze prawo jazdy lub legitymację szkoły/uczelni.

Co jeszcze będzie Ci potrzebne? Niezbędny okaże się numer telefonu oraz adres poczty e-mail.

Jak założyć konto w banku – 4 sposoby

Aby założyć konto osobiste, możemy skorzystać z jednej z metod, którą udostępnia dany bank. Zazwyczaj będziemy mieć do dyspozycji 4 sposoby:

  • założenie konta bankowego przez internet
  • otwarcie konta w oddziale banku
  • założenie konta bankowego przez infolinię
  • otwarcie konta za pomocą aplikacji mobilnej banku

Jak założyć konto w banku przez internet

Jak założyć konto w banku przez internet

Aby otworzyć konto bankowe online, najpierw należy wybrać odpowiedni bank oraz rachunek osobisty.

W tym celu najlepiej skorzystać z porównywarek internetowych oraz portali, które analizują ROR-y i układają np. ranking darmowych kont bankowych.

Dzięki temu będziemy mieć możliwość porównania poszczególnych ofert, a także zaoszczędzimy czas i pieniądze.

Po wybraniu oferty konta, będziemy musieli wypełnić formularz, który zazwyczaj będzie podzielony na kilka stron.

W takim wniosku online trzeba będzie uzupełnić podstawowe dane o sobie: imię, nazwisko, data i miejsce urodzenia, PESEL, numer telefonu, adres e-mail.

Ponadto będzie wymagane podanie informacji dot. dokumentu tożsamości: seria, numer, data ważności.

Niezbędne będzie również zaakceptowanie regulaminu banku oraz tabeli prowizji i opłat.

Natomiast jeśli chodzi o zgody marketingowe, tutaj zależy to od poszczególnych banków i takie opcje można włączać/wyłączać z poziomu internetowego serwisu transakcyjnego. 

Trzeba jednak zaznaczyć, że jeżeli np. zakładamy konto przez internet w promocji, często wymogiem jest zaakceptowanie zgód marketingowych już na etapie składania wniosku.

 

Zakładając konto w banku online, mamy do wyboru kilka opcji, jeśli chodzi o sposób zawarcia umowy z bankiem:

Trzeba jednak powiedzieć, że zarówno przelew weryfikacyjny, jak i wideo weryfikacja nie są rozwiązaniami powszechnie stosowanymi przez banki i udostępnia je tylko kilka z nich.

Najczęściej spotkamy się z opcją kurierską. Bank wyśle Ci umowę sporządzoną na podstawie wysłanego przez Ciebie wniosku online.

Kurier bezpłatnie przywiezie Ci (i odbierze) dokumenty do podpisania i z powrotem dostarczy je do banku.

Po ich weryfikacji, bank aktywuje Twoje konto i poinformuje Cię o tym fakcie za pomocą SMS-a lub w wiadomości wysłanej na adres e-mail.

Do kilku-kilkunastu dni powinieneś otrzymać również kartę płatniczą (jeżeli ją zamawiałeś) wraz z instrukcją jej aktywacji.

W naszym innym artykule zamieściliśmy bardziej szczegółową instrukcję na temat tego, jak założyć konto w banku przez internet.

Zakładanie konta w oddziale banku

Zakładanie konta w oddziale banku

Otwieranie konta w placówce banku to najstarszy i najbardziej tradycyjny sposób na założenie rachunku.

Jednak wraz z rozwojem nowoczesnej technologii, powoli odchodzi już w niepamięć.

W końcu większości z nas nie uśmiecha się czekanie w kolejce “do okienka”, a z tym najczęściej wiąże się wizyta w oddziale banku.

Poza tym, cenny czas zabiera również samo dotarcie do banku, a trzeba pamiętać również o godzinach otwarcia danej placówki.

Jak wygląda procedura otwierania konta?

Właściwie wszystkim zajmie się pracownik banku, który dopełni wszelkich formalności, związanych ze sporządzeniem umowy.

My musimy wziąć ze sobą dokument tożsamości, przeczytać umowę i złożyć wymagane podpisy.

Zakładanie konta w banku przez infolinię

Jak założyć konto bankowe przez infolinię

Zakładanie konta bankowego poprzez infolinię nie jest może zbyt popularną metodą, ale większość banków udostępnia taką możliwość.

Cały proces polega na rozmowie telefonicznej z pracownikiem banku, podczas której trzeba będzie podać wymagane dane do sporządzenia umowy.

Natomiast samo podpisanie dokumentów odbędzie się za pośrednictwem kuriera (który dostarczy i odbierze od Ciebie sygnowaną umowę) lub w oddziale banku.

 

Zakładanie konta bankowego za pomocą aplikacji mobilnej

Jak założyć konto w banku przez aplikację mobilną

Z szybkiego rozwoju telefonii komórkowej korzystają również banki.

Praktycznie wszystkie największe banki w Polsce posiadają wśród swoich usług aplikację mobilną.

Apki poszczególnych instytucji różnią się od siebie funkcjonalnościami, ale większość z nich umożliwia założenie konta osobistego przez telefon.

Aby otworzyć rachunek bankowy tą metodą, należy ściągnąć i zainstalować aplikację wybranego banku na swój telefon.

Następnie trzeba wybrać opcję zakładania konta i postępować zgodnie z wytycznymi, zawartymi na kolejnych etapach składania wniosku.

Dane i dokumenty, jakie będziesz potrzebować, są takie same jak w przypadku otwierania konta przez internet.

Po podpisaniu umowy należy włączyć dostęp do bankowości internetowej, aktywować otrzymaną kartę płatniczą i nadać jej numer PIN.

Mogą Cię również zainteresować bardziej szczegółowe instrukcje i poradniki dotyczące tego, jak założyć konto w ING oraz jak założyć konto w mBanku.